Monday, July 28, 2008

Gejala Penagihan Dadah Satu Kerugian Kepada Negara

Penyalahgunaan dadah merupakan masalah kesihatan yang serius dan menjadi isu sosial di kebayakkan negara.Masalah dadah telah membabitkan kerugian dari segi ekonomi dan turut memuaskan berjuta-juta jiwa terutamanya dikalangan belia.

Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Negeri, Perumahan, Pembangunan Kecil dan Pemulihan Projek, Mohd Yazed Khamis berkata Malaysia tidak terkecuali menghadapi masalah penagihan dadah sejak bertahun-tahun lalu.

"Masalah ini (dadah) menjadi semakin rumit sejak kewujudan dadah-dadah sintetik yang lebih mengancam nyawa serta mendatangkan kesan bahaya kepada fizikal dan mental penagih. "Ancaman dadah juga membawa kepada gejala sosial seperti peningkatan kadar jenayah, kecurian dan keruntuhan rumah tangga.

"Penagih dadah mempunyai pemikiran adiktif yang tidak boleh iterima oleh masyarakat yang berfikiran rasional. penagih lebih cenderung bersikap agresif, menipu dan berpotensi menderahkan orang disekelilingnya,"Katanya lagi.

Yazed berkata demikian ketika berucap merasmikan Program Gerak Gempur Dadah(GEMPADAH) di Felda Tun Ghaffar, Kemendor, hari ini.

Turut hadir, Ketua Pengarah agensi anti Dadah Kebagsaan (AADK), Dato Abd Bakir Zin, Pengarah AADK Negeri Melaka, Ibrahim Bujang dan Pengurus Felda Wilayah Selatan Mohd Ansari Jamrah.

Kerajaan telah mengisytiharkan dadah sebagai musuh nombor satu negara disebabkan banyak keburukan yang timbul akibat penagihan dadah